باشگاه خبری فراساحل: بی تردید اکوسیستم استارتاپی بدون سرمایهگذار راه به جایی نمی برد و افراد خلاق صاحب ایده برای موفقیت در کسب و کار نوپا و تبدیل ایده به محصول، از هر فرصتی برای دیده شدن و جذب سرمایه گذار استفاده میکنند. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از ایرنا، بخش استارتاپ دمو در چهارمین جشنواره ملی «دریا مسیر پیشرفت» که دوم آبان ماه برگزار شد، تازه ترین عرصه فراروی سازندگان اپلیکیشنهای دریایی بود تا برای طرحهایشان سرمایه گذار بیابند. از میان تیمهای شرکت کننده در بخش استارتاپ دمو، سه تیم برنده شدند و عنوان برتر را کسب کردند. سوال مهم این جاست که آیا برگزیدگان توانستند سرمایه گذار پیدا کنند یا نه؟ در این رویداد 20 طرح ارائه شد، هفت طرح توانستند پرزنت شوند و در نهایت سه تیم به عنوان برتر معرفی شدند.
نرم افزار از نوع اقلیمی
«مریم شیعه علی» دکترای فیزیک دریایی دارد و از افرادی است که از سالها قبل در حوزه نرم افزارهای اقلیمی تحقیق و پژوهش میکند: «از ابتدای سال 95 طرح اجرایی نرم افزار اقلیمی- هواشناسی«جوی سپهر» (نرم افزار اتمسفری) را شروع کردم و در نیمه اول سال 96 فاز اول طرح را که شامل مناطق ایران بود، به تنهایی به پایان رساندم. از نیمه دوم سال 96 فاز دوم طرح (که موقتا به اسم نرم افزار اقلیمی بین المللی نامگذاری شد) را شروع کردم. در این بخش ماژولهای تخصصی به نرم افزار اضافه شد و از کمکهای متخصصان و کارشناسان خبره در رشتههای فیزیک دریا، هواشناسی، مهندسی سواحل، انرژی و برنامه نویسی، استفاده کردم تا بتوانم فاز دوم نرم افزار را تکمیل کنم. فاز دوم مناطق بین الملل در کل جهان را تحت پوشش قرار میدهد و در حال تکمیل است.»
شیعه علی با این توضیح که تا الان 480 میلیون تومان برای این طرج هزینه شده و از این پس نیاز به حضور سرمایه گذار جدی تر میشود، توضیح داد: «من تا الان درگیر تهیه نرم افزار بودم و نتوانستم هیچ اقدام جدی برای تبلیغات انجام دهم. این جشنواره، فرصتی در اختیار من قرار داد تا بتوانم نرم افزاری را که دو سال وقت صرف آن کردم، به نهادها و سازمانها معرفی کنم تا با کارکردهای آن آشنا شوند. این فعال با حضور در جشنواره به هدفی که در ذهن داشت، نزدیک شد: «بعد از معرفی نرم افزار، شرکتها و سازمانهای دریایی که در این جشنواره حضور داشتند، اعلام آمادگی و تمایل کردند که در آینده جلساتی برای همکاری برگزار کنیم.» شیعه علی ادامه داد: با توجه به گستردگی حوزه دریا، مسلما نرم افزارهایی که با حوزه دریایی مرتبط هستند میتوانند به موفقیتهای بزرگی برسند اما متاسفانه تا الان از این ظرفیت برای توسعه و پیشرفت دریا استفاده نشده و نیاز است سازمانها و نهادهای دولتی که حوزه فعالیت شان دریا و اقلیم است از این مسئله حمایت کنند.
با سرمایه گذارها وارد مذاکره شدیم
مهرداد انصاف طلب و مهدی فتحی پور نیز تیمی هستند که بازی ناوگان دریای سرخ را در استارتاپ دموی جشنواره ارائه دادند. بازی رایانه ای که کار اصلی آن آموزش است. این دو فعال در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، توضیحاتی در خصوص اپلیکیشن تولیدی خود دادند: «بازی که ما ارائه دادیم برای آموزش سازمانهای دریایی مناسب است. ما قبل از برگزاری این جشنواره قصد داشتیم چنین اپلیکیشنی طراحی کنیم، اما زمانی که فراخوان جشنواره ملی دریا مسیر پیشرفت را دیدیم، کار را به شکل جدی تر دنبال کردیم.» این تیم جوان که پیش از این هم یک اپلیکیشن آموزشی پرورش قارچ و یک پلتفرم پازل طراحی کرده بود، در این جشنواره با اپلیکیشن آموزشی برای سازمانهای دریایی وارد میدان رقابت شد: «سرمایه ما در شروع کار فقط یک لپ تاپ بود که خودمان خریداری کردیم، برای این که بتوانیم کارمان را پیش ببریم، نیاز به سرمایه گذار داشتیم و همین مسئله دلیلی شد تا در این جشنواره شرکت کنیم.»
تیم دو نفره سازنده بازی ناوگان دریای سرخ در خصوص پیدا شدن سرمایه گذار برای تیم شان گفتند: «بعد از این که ایده مان را برای کسانی که در جشنواره حضور داشتند مطرح کردیم، سه سرمایه گذار دقیقا بعد از اتمام صحبتها با ما وارد مذاکره شدند و با آنها به توافق رسیدیم. آنها به ما سفارش کار و پیشنهاد سرمایه گذاری دادند. اگر بخواهیم سفارشها را بپذیریم قطعا باید تیم مان را گسترش دهیم.» مهرداد انصاف طلب در ادامه صحبتهایش از ظرفیت دریا برای ایجاد کسب و کار میگوید: «به نظر من دریا ظرفیت بسیار زیادی برای کار کردن دارد، اما تا الان خیلی به آن نپرداخته اند. در این جشنواره زمانی که تیمهای دیگر از ظرفیتهای دریا میگفتند من با خودم فکر میکردم چطور تا الان ما برای این کار وقت نگذاشته ایم؟»
فروش ماهی در فضای مجازی
تیمی متشکل از چهار هم اتاقی در دانشگاه امام خمینی واحد قزوین، یکی دیگر از تیمهای برتر در این جشنواره بودند. تیم متشکل از ریاحی، رحیمی، اجاقی و کاظمی با دموی اپلیکیشن «ماهی پلاس» در رقابتهای جشنواره شرکت کردند: «ما هم مثل خیلی از آدمها در ذهن مان ایدههای زیادی داشتیم. یکی از آنها معرفی انواع ماهی، فروش ماهی و ایجاد کسب و کار خانگی در مناطق بندری بود. این فراخوان باعث شد ما به سرعت ایده مان را اجرایی کنیم.» محمد ریاحی 20 سال دارد و از اعضای این تیم است. او در ادامه گفت: اعضای تیم ما همگی سابقه کار علمی داشتند و در حوزه استارتاپ کار میکردند اما آنچه باعث موفقیت ما شد، این بود که تعدادی از از بچههای ما از اهالی بندر و آشنا با فضای آن جا هستند. به همین دلیل ما میدانستیم برای کسب و کار موفق در آن جغرافیا باید چه کنیم. همین مسئله بود که باعث شد نسبت به رقبایی که داشتیم، ایده بهتری بسازیم. ریاحی به این نکته هم اشاره میکند که همانند اسم رویداد، «دریا» واقعا «مسیر پیشرفت» است: «ما برای آماده کردن دموی این اپلیکیشن حدود سه هفته کار کردیم و در نهایت آن را ارائه دادیم. بعد از ارائه هم سه سرمایه گذار برای کار کردن با ما اعلام آمادگی کردند.»
فرصتی برای دیده شدن
کسب و کارهای نوپا با توجه به دشواریهای فرارو از ابتدای کار، با چالش جذب سرمایه گذار هم مواجه هستند و به اذعان برگزیدگان استارتاپ دموی جشنواره دریا مسیر پیشرفت، 'یکی از بهترین راههایی که میتوان ایده را به فعل تبدیل کرد، شرکت در همین فراخوانهاست. جایی که به افراد خلاق، فرصت دیده شدن میدهد. ما در این مدت به اندازه ای درگیر ساخت و پرداخت ایده بودیم که نتوانستیم برای آن تبلیغ کنیم یا با سرمایه گذاری بر سر میز مذاکره بنشینیم، شرکت در این جشنواره، فرصت خوبی را برای ما مهیا کرد.»
کد خبر : 6104
ارتباط با سردبیر : info@opc.ir